Wczoraj do stacji radiowych trafiła piosenka „In Yo Soul“. Jest to pierwszy singiel i teledysk z debiutanckiej płyty Jacka Siciarka „In Yo Soul”, która ukaże się 16. czerwca 2024 roku. Album dostępny będzie także na platformach streamingowych.
Teledysk „In Yo Soul” w serwisie YouTube:
Jacek Siciarek – Big Jack (ur. 1966, Łódź) – wokalista uniwersalny i pedagog. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego (Informatyka) i Politechniki Gdańskiej (ETI). Skończył Średnią Szkołę Muzyczną w Gdańsku (śpiew). W 1987 roku założył własne trio – Zbigniew Nowicki (bg) i Ryszard Idziak (dr) – z którym zakwalifikował się na festiwal Rawa Blues w Katowicach, a następnie przez kilka lat występował na trójmiejskich scenach klubowych. W 1993 roku założył zespół Dzieńdobry, z którym występował przez sześć lat. Poza liderem (g, voc), zespół tworzyli: Karol Skrzyński (dr) i Karol Szejko (bg), którego zastąpił Maciej Warda. Dołączył też do nich Michał Okulicz (g). Z tym zespołem zdobył kilka nagród na festiwalach: Blues nad Bobrem w Bolesławcu (1996), Bluesada w Szczecinie (1994), Rawa Blues w Katowicach (1996-97), Blues Express w Zakrzewie (1996-98, 2001), Noc Bluesowa w Rawie Mazowieckiej (1996) i Olsztyńskie Noce Bluesowe (1997).
Współpracował m.in. z Przemkiem Dyakowskim, Maciejem Sikałą, Adamem Wendtem, Cezarym Paciorkiem, Marcinem Wądołowskim oraz grupami: Green Grass, Blues Flowers, Mietek Blues Band i Kury. Zdobył m.in. główną nagrodę indywidualną Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu (1996) i II nagrodę na Pomorskiej Jesieni Jazzowej (1996). Brał udział w festiwalu Mieżdunarodnaja Niediela Dżaza w Nowosybirsku, gdzie w tamtejszej Filharmonii wystąpił w programie gospel z Narodowym Chórem Filharmonii Nowosybirskiej (1994) i Gdynia Blues Festival (2005). Prowadził też bluesowe warsztaty wokalne w Bolesławcu i Zakrzewie Złotowskim. Był także wykładowcą na warsztatach wokalnych na Płockich Rockowych Ogródkach. Kilkakrotnie trafił na listę najlepszych wokalistów plebiscytu Jazz Top pisma Jazz Forum.
Od lat jest rezydentem gdyńskiego Blues Clubu. Współpracuje z zespołem Sanacja, a także z tworzonymi okazjonalnie formacjami, m.in. z Arturem Jurkiem i Kamilem Mazurem. Prowadzi własne trio Mr. Big Jack – Krzysztof Pomierski (bg) i Igor Augustynowicz (dr). Ostatnio prezentuje z powodzeniem dwa koncerty monograficzne z twórczością Franka Sinatry i Andrzeja Zauchy.
Dyskografia:
Kury – P.O.L.O.V.I.R.U.S (1998 Biodro Records)
Dzień Kobiet – Letnie Grzanie (2000 ZIC ZAC/BMG Poland)
Blues Flowers – Smacznego! (2008 Flower Records)
Antologia Polskiego Bluesa (2009 4everMUSIC)
Mietek Blues Band – 30 Years Have Passed (2009 Soliton)
Sanacja – Już taki ze mnie zimny drań (2013 Soliton)
Maciej Kręc – Brothers & Friends (2022 Flower Records)
Jacek Siciarek – In Yo Soul (2024 Flower Records)
na podstawie:
Płyta „In Yo Soul”
To pierwsza solowa płyta Jacka Siciarka, przygotowana wspólnie z producentem muzycznym Maciejem Błażejem Kręcem. Panowie znają się i przyjaźnią od wielu lat. Spotkali się po dłuższej przewie podczas nagrania jednego utworu na bardzo udaną, nominowaną do Fryderyka płytę Maciej Kręc „Brothers & Friends”.
Najpierw w teamie produkcyjnym – Maciej Błażej Kręc, Maciej Sobczak, Adam Wendt – powstało 10 oryginalnym kompozycji. Potem wspólnie z Jackiem zaaranżowano całość tak, aby pokazać możliwie jak najwięcej stylu, charakteru i możliwości wokalnych Jacka. Charakterystyczny – nieco retro – swingujący sposób interpretacji gdyńskiego wokalisty przenosi nas gdzieś do złotych lat swingu, big-bandowego grania. Melodia, smak, bogata aranżacja i naturalna radość grania, połączona z umiejętnościami muzyków daje możliwość podróży w czasie, ale całość brzmi współcześnie i lekko. Muzycznie jesteśmy gdzieś pomiędzy „jazzującym bluesem” albo „bluesowym jazzem” i to chyba buduje oryginalność tej płyty, bo nikt w takich proporcjach tych gatunków w Polsce do tej pory nie połączył.
Nagrania trwały 3 miesiące, duża część z nich została zrealizowana na tzw. setkę. Muzycy na płycie to połączenie doświadczenia i młodości, energii zaczerpniętej zarówno z doświadczenia grania jazzu, jak i surowej siły amerykańskiego bluesa. Warto też zwrócić uwagę na ciekawe i „o czymś” teksty zawarte na płycie, w dużej części napisane przez rodowitych Brytyjczyków Grahama Crawforda i Jamesa Brierleya.
Płytę nagrano w składzie:
Jacek Siciarek – śpiew
Adam Wendt – saksofony sopranowy, altowy, tenorowy i barytonowy
Aleksander Sucharski – gitara elektryczna
Maciej Sobczak – gitara elektryczna
Konstantin Goryachy – fortepian, Wurlitzer, Hammond
Michał Rutkowski – kontrabas
Kirył Shevando – perkusja
z udziałem Gości:
Kasia Rościńska – chórki (1, 2, 4, 6)
Ignacy Wendt – trąbka (3)
Piotr Bienkiewicz – gitara solo (4)
Michał Kwapisz – kontrabas (8)
Piotr Kończal – perkusja (8)
Kwartet smyczkowy GLAM QUARTET (5): Barbara Szelągiewicz – I skrzypce, Dominika Piechowiak-Dołżyńska – II skrzypce, Karolina Waścińska-Łukanowska – altówka, Agnieszka Kowalczyk – wiolonczela
Chórki (4, 6): Grzegorz Radomski, Daniel Maliszewski, Maciej Błażej Kręc, Wiesław „Bocian” Wilga, Maciej Sobczak
Nagrania zrealizowano w 2024 roku w Studiu Źle i Tanio (Warszawa), MM Studio Przemysław Ślużyński (Poznań) i Studiu Maro Records (Gdynia)
Realizacja nagrań: Przemysław Ślużyński, Andrzej Dziadek i Marek Romanowski
Miks: Przemysław Ślużyński, Maciej Sobczak, Maciej Błażej Kręc
Mastering: Przemysław Ślużyński
Produkcja muzyczna: Maciej Błażej Kręc
Projekt graficzny: Radosław Wąsowicz
Zdjęcia: Piotr Ryba Rybicki
Singiel “In Yo Soul”
„In Yo Soul” to tytułowa piosenka i pierwszy singiel z debiutanckiej płyty gdyńskiego bluesowo-jazzowego wokalisty Jacka Siciarka. To swoisty manifest i kwintesencja tej płyty.
„…Wszystkie dni są szare i męczące
Pracujesz ciężko, żeby zarobić na rachunki
Wszystkie twoje sny znikają
Musisz się wyrwać.
Niech wibracje przez Ciebie przepłyną
Oddaj muzyce kontrolę
Zamknij oczy i spójrz w głąb siebie
Musisz poczuć to w swojej duszy…”
Muzycznie to nawiązanie do klimatów retro, pełnego energii i radości big-bandowego grania rodem z połowy zeszłego stulecia, ale to wszystko brzmi jednak współcześnie i energetycznie. Jesteśmy gdzieś na pograniczu jazzu i bluesa, ale w tej proporcji chyba ich jeszcze nikt tak nie zmieszał i nie wstrząsnął.
Z nerwem zagrana sekcja rytmiczna (Kirył Shevando na perkusji i Michał Rutkowski na kontrabasie, Aleksander Sucharski na gitarze), znakomity Adam Wendt na saksofonach (muzyk solowy, członek legendarnego Walk Away), świetny pianista i organista Konstantin Goryachy (mający za sobą współpracę z samym Gregory Porterem), stylowe chórki Katarzyny Rościńskiej – Ci wszyscy muzycy wspierają znakomitego wokalnie Jacka Siciarka zarówno w tym utworze, jak i w innych na tej ciekawej płycie. To dźwięki, które mają szacunek dla tradycji i stylu rodem z amerykańskich klubów lat 40-tych i 50-tych, ale przefiltrowane są przez współczesne spojrzenie i brzmienie Jacka Siciarka, jak i producenta tej płyty Macieja Błażeja Kręca.
Comments